Auto onderhoud
Hoe kan ik zelf controleren of de accu aan vervanging toe is?
Als de accu van u auto leeg is, heeft de auto startproblemen of de auto start helemaal niet. Door naar de verlichting te kijken kun je zien of de accu vervangen moet worden. Als de verlichting knippert dan moet het vervangen worden.
Katalysator
Meer uitstoot van schadelijke stoffen. En meer brandstofverbruik. Dat zijn de gevolgen van een kapotte katalysator van uw auto. Wees dit voor en vervang uw katalysator op tijd. De katalysator heeft een waarschuwingslampje op het dashboard. Als dit brandt, is de katalysator van uw auto aan vervanging toe. Een katalysator filtert de uitlaatgassen van de auto. De uitstoot van schadelijke stoffen is daardoor tot wel 90% minder. U begrijpt hoe belangrijk dat is voor het milieu.
Koppeling (handgeschakeld)
Gas geven, maar nauwelijks versnellen? Dan is uw koppeling wellicht aan vervanging toe. Wees er snel bij voordat u niet meer kunt schakelen.
Hoe verlengt u de levensduur van de koppeling?
- Probeer niet te veel gas te geven vanuit de 1e versnelling
- Probeer de tweede versnelling te gebruiken zodra de auto rolt, niet in de eerste versnelling
- Voorkom dat uw voet op het koppelingspedaal ligt tijdens het rijden
- Voorkom het gebruik van de koppeling in bochten
Het is verstandig om de koppeling te laten controleren als:
- de versnellingsbak slecht schakelt;
- de bediening van het koppelingspedaal zwaarder wordt of hoger komt te zitten.
Ruitenwisser achterzijde
Wanneer u de ruitenwissers aan de voorzijde vervangt. Doet u dat dan ook meteen voor de achterruit. Zo bent u in 1 keer klaar. En houdt u ook achter goed zicht.
Bij een slecht werkende ruitenwisser blijven er strepen op de ruit achter. Ook maakt de ruitenwisser een stuiterend geluid. Dit betekent meestal dat het rubber is uitgehard. De flexibele kant van het wisserblad dat tegen de ruit ligt, trekt dan niet goed over het ruitoppervlak. Zo gaat de goede werking verloren.
Natuurlijk geeft een nieuwe achterruitenwisser beter zicht tijdens regenbuien. Bovendien heeft u kans op krassen op de ruit, als het rubber van het wisserblad te ver is versleten.
Ruitenwissers voorzijde
Klapperende ruitenwissers? Blijven druppels of strepen achter op de ruit? Houd goed zicht bij regen met nieuwe ruitenwissers. Vervang ook meteen de achterwisser.
Bij slecht werkende ruitenwissers blijven er strepen op de ruit achter. Ook maken de ruitenwissers een stuiterend geluid. Dit betekent meestal dat de rubbers zijn uitgehard. De flexibele kant van het wisserblad dat tegen de ruit ligt, trekt dan niet goed over het ruitoppervlak. Zo gaat de goede werking verloren.
Schokdempers achterzijde
Stuiteren uw passagiers achterin mee met iedere hobbel in het wegdek? Doe ze een plezier en vervang de schokdempers aan de achterzijde.
Schokbrekers zijn gemiddeld na 80.000 km aan vervanging toe. Echter, de manier van rijden en het gewicht van de auto beïnvloeden dit gemiddelde sterk.
Rijdt u veel over drempels en in de binnenstad, dan kan het zijn dat de schokdempers eerder vervangen moeten worden. Het is verstandig om de schokdempers elke 20.000 kilometer te laten controleren.
De belangrijkste functie van schokbrekers is om de wielen van de auto tegen het wegdek te houden. Hobbels uit het wegdek worden door de schokdempers opgevangen en geneutraliseerd. Dit voorkomt dat de auto stuitert en zorgt ervoor dat de remmen optimaal werken.
Daarnaast presteren de banden beter bij goedwerkende schokdempers. En zullen daarom minder snel slijten.
Schokdempers voorzijde
Met versleten schokdempers aan de voorzijde is uw remweg langer. En verliest de auto controle in bochten. Reden genoeg om ze op tijd te laten vervangen.
Schokbrekers voorzijde maken deel uit van het sturende gedeelte van uw auto. Het veerpootlager zorgt voor een goede verbinding tussen de auto en de schokdemper en vangt trillingen en schokken op zodat u deze niet in uw stuur voelt.
Schokbrekers zijn gemiddeld na 80.000 km aan vervanging toe. Echter, de manier van rijden en het gewicht van de auto beïnvloeden dit gemiddelde sterk.
Rijdt u veel over drempels en in de binnenstad, dan kan het zijn dat de schokdempers eerder vervangen moeten worden. Het is verstandig om de schokdempers elke 20.000 kilometer te laten controleren.
Hoe kan ik zelf controleren of de schokdempers van mijn auto aan vervanging toe zijn?
Met deze vragen kunt u de staat van de schokdempers achterhalen:
– heeft u moeite om de auto in een rechte lijn te houden bij zijwind?
– heeft de auto bij het remmen neiging tot duiken?
– stuitert de auto als u op een oneffen wegdek rijdt?
– moet u bij het uitrijden van een bocht bijsturen om de auto terug in een rechte lijn te krijgen?
– merkt u dat de banden onregelmatig slijten?
– hebben de banden slijtageplekken midden op het loopvlak?
Heeft u op deze vragen minstens twee maal ‘ja’ geantwoord? Dan is het verstandig om de schokdempers te laten vervangen of controleren.
Uitlaat achterdemper
Een kapotte achterdemper maakt enorm lawaai. Het kan u een boete van honderden euro’s opleveren. Een nieuwe uitlaat achterdemper is waarschijnlijk goedkoper.
Als de achterdemper lek is, zal het geluidsniveau hoger worden.
U kunt een uitlaat eenvoudig controleren op lekkage. Houd, bij een draaiende motor, de uitlaatpijp met een doek dicht. Er moet dan druk opbouwen zonder dat u een sissend geluid hoort. Hoort u wel sissen onder de auto vandaan? Dan is er een lek waardoor uitlaatgas ontsnapt.